تحلیل تاریخی-تطبیقی ناکامی سیاستگذاری و بحران مدیریت ترافیک تهران در سالهای ۱۳۴۷-۱۳۵۷

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه تاریخ،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/cpa.2025.18077.1092

چکیده

زمینه و هدف:هدف اصلی این پژوهش، واکاوی علل ساختاری و سیستماتیک بحران ترافیک در تهران طی دهه آخر حکومت پهلوی (۱۳۴۷-۱۳۵۷) است. این تحقیق به دنبال بررسی چالش‌های ناشی از رشد شتابان شهری و تحلیل راهکارها و سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت برای مقابله با این معضل روزافزون می‌باشد.
روش شناسی:پژوهش حاضر با اتکا به روش تحقیق تاریخی انجام شده است. برای دستیابی به اهداف تحقیق، حجم وسیعی از منابع دست اول شامل اسناد آرشیوی، گزارش‌های رسمی دولتی و آمار منتشر شده در آن دوره، به همراه تحلیل محتوای منابع مطبوعاتی معاصر، مورد استناد و بررسی دقیق قرار گرفته است.
یافته ها:یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بحران ترافیک تهران محصول یک چرخه معیوب و پیچیده بوده است که از سیاست‌های تمرکزگرایی افراطی، فقدان یک رویکرد جامع و یکپارچه در مدیریت شهری، ناهماهنگی‌های شدید بوروکراتیک میان دستگاه‌های مسئول و مقاومت‌های ساختاری بازار (مانند تمرکز بر واردات و مونتاژ خودرو) نشأت می‌گرفت. رشد انفجاری جمعیت و افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای شخصی، در کنار ناکافی بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و شبکه معابر، این بحران را به نقطه اوج خود رساند.به‌رغم تلاش‌های دولت برای مهار بحران از طریق اقداماتی نظیر تدوین طرح‌های جامع ترافیک، وضع قوانین جدید، اجرای طرح‌های محدودیت تردد (مانند طرح زوج و فرد) و برنامه‌های اصلاح و نوسازی خودروها، این سیاست‌ها در عمل به شکست انجامیدند.
نتیجه گیری:نتایج نشان می‌دهد که این اقدامات به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم، ناهماهنگی بین‌دستگاهی و عدم توجه عمیق به ابعاد اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی شهروندان، نتوانستند بحران را به صورت ریشه‌ای حل کنند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Title: A Historical-Comparative Analysis of Policy Failure and the Traffic Management Crisis in Tehran (1968-1979)

نویسنده [English]

  • mohsen parvish
Assistant Professor, Department of History, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Background and Objective: The primary objective of this research is to analyze the structural and systematic causes of the traffic crisis in Tehran during the final decade of the Pahlavi dynasty (1968-1979). This study seeks to examine the challenges arising from accelerated urban growth and to analyze the strategies and policies adopted by the government to confront this growing problem.
Methodology: This research is based on a historical research method. To achieve its objectives, a wide range of primary sources—including archival documents, official government reports, and statistics from the period—has been meticulously cited and examined, along with a content analysis of contemporary press sources.
Findings: The research findings indicate that Tehran's traffic crisis was the product of a complex vicious cycle stemming from policies of extreme centralism, the absence of a comprehensive and integrated approach to urban management, severe bureaucratic discoordination among responsible agencies, and structural market resistance (such as the focus on car importation and assembly). The explosive growth in population and the uncontrolled increase in the number of private vehicles, coupled with insufficient public transportation infrastructure and road networks, brought this crisis to its peak. Despite government efforts to contain the crisis through measures such as formulating comprehensive traffic plans, enacting new laws, implementing traffic restriction schemes (like the odd-even plate system), and programs for vehicle reform and modernization, these policies ultimately failed.
Conclusion: The results show that these measures, due to a lack of necessary infrastructure, inter-agency discoordination, and a lack of deep consideration for the socio-economic and cultural dimensions of the citizenry, could not resolve the crisis at its roots. Ultimately, they became a telling symbol of policy inefficiency and the unintended consequences of development during that era.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tehran traffic
  • transportation development
  • the last decade of the Pahlavi era
  • policy inefficiency
  • unbalanced development trap