هم‌پیوندی رهبری مدیریتی با توانمندسازی حرفه‌ای: بررسی سه سبک اصلی مدیریتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

10.22098/cpa.2025.18019.1083

چکیده

چکیده
مقدمه و هدف: باوجود انجام مطالعات متعدد در زمینه سبک‌های رهبری در نظام آموزش و پرورش، بررسی دقیق تأثیر این سبک‌ها بر توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، به‌ویژه در مدارس ابتدایی، همچنان از ضرورت‌های پژوهشی به‌شمار می‌رود. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف هم‌پیوندی رهبری مدیریتی با توانمندسازی حرفه‌ای معلمان؛ با بررسی سه سبک اصلی مدیریتی تحولی، تعاملی و رهاشده انجام شد.
روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه معلمان مدارس مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود. از جامعه آماری یاد شده، 315 نفر براساس نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سبک های رهبری MLQ باس و آولیو (1996) و پرسشنامه توانمند سازی اسپریتزر (1995) استفاده گردید. تحلیل داده‌ها از طریق شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه خطی) انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که در مدل کلی بین سبک‌های رهبری و توانمندسازی معلمان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین به صورت جداگانه بین سبک‌های مدیریتی تحولی و تعاملی با میزان توانمندسازی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته دیگر این پژوهش نیز نشان‌داد که بین سبک مدیریتی رها شده و میزان توانمندسازی معلمان رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان راهنمایی برای سیاست‌گذاران آموزشی در طراحی دوره‌های توانمندسازی معلمان و مدیران و همچنن تدوین راهبردهای ارتقای رهبری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Interconnection of Managerial Leadership and Professional Empowerment: An Examination of Three Primary Leadership Styles

نویسندگان [English]

  • Mostafa Mahmoudi 1
  • Ali-Akbar Aminbeidokhti 2
1 PhD student, Department of Educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
2 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
چکیده [English]

Abstract
Background and Objective: Despite numerous studies on leadership styles in the education system, a precise examination of the impact of these styles on teachers’ professional empowerment—particularly in elementary schools—remains a research necessity. Therefore, the present study aimed to investigate the linkage between managerial leadership and teachers’ professional empowerment by examining three primary leadership styles: transformational, transactional, and laissez-faire.
Research Methodology: This study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational regarding data collection. The statistical population comprised all elementary school teachers in District 5 of Tehran’s Department of Education during the academic year 2024–2025. From this population, 315 participants were selected through cluster sampling. Data were collected using the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) by Bass and Avolio (1996) and the Spreitzer (1995) Professional Empowerment Questionnaire. Data analysis was conducted using descriptive statistics and inferential tests, including Pearson’s correlation coefficient and multiple linear regression.
Findings: The data analysis indicated a significant overall relationship between leadership styles and teachers’ professional empowerment. Separately, transformational and transactional leadership styles showed a positive and significant correlation with the level of teachers’ empowerment. Conversely, no significant relationship was found between the laissez-faire leadership style and teachers’ empowerment.
Conclusion: The findings of this study can serve as a guideline for educational policymakers in designing empowerment programs for teachers and school principals, as well as in formulating strategies to enhance educational leadership.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational Leadership
  • Transactional Leadership
  • Laissez-Faire Leadership
  • Teacher Empowerment