بررسی ارتباط رهبری تحول آفرین و رهبری حکیمانه با رفتار شهروندی سازمانی در محیط‌های آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، گروه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، دانشکده مدیریت صنعتی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران،

10.22098/cpa.2025.17243.1067

چکیده

زمینه و هدف: امروزه سبک‌های رهبری تأثیر زیادی بر رفتار و عملکرد کارکنان دارند. رهبری تحول‌آفرین و رهبری حکیمانه به عنوان دو سبک برتر، می‌توانند رفتارهای سازمانی مثبت را پیش‌بینی کنند. رفتار شهروندی سازمانی به‌عنوان اقدامات داوطلبانه فراتر از وظایف رسمی، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد و متأثر از سبک‌های رهبری است. این پژوهش تأثیر رهبری تحول‌آفرین و حکیمانه را بر رفتار شهروندی در کارکنان آموزش و پرورش مازندران بررسی می‌کند.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است که با رویکرد کمّی و به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، نمونه‌ای به حجم ۱۶۹ نفر انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع‌آوری و با نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که شاخص‌های برازش بیانگر برازش مناسب مدل با داده‌های پژوهش بودند. هم‌چنین نتایج نشان داد که رهبری تحول‌آفرین تأثیر مثبت و معنی‌داری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد، به این معنی که افزایش در سبک رهبری تحول‌آفرین به ارتقای رفتارهای شهروندی در سازمان منجر می‌شود. ازطرفی نیز، رهبری حکیمانه با مقادیر ضریب تأثیر بالاتر، نشان داد که اثرگذاری بیشتری نسبت به رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج می‌توان دریافت که سبک رهبری حکیمانه و تحول‌آفرین، دو عامل کلیدی در تقویت رفتارهای شهروندی‌سازمانی هستند، که سازمان‌ها با تکیه بر این دو سبک رهبری می‌توانند به بهبود بهره‌وری دست یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Relationship Between Transformational Leadership and Wise Leadership on Organizational Citizenship Behavior in Educational Environments

نویسنده [English]

  • Hossein Samadi-Miarkolaei
Ph.D. Candidate in Science and Technology Policy, Department of Technology and Innovation Management, Faculty of Industrial Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Context and Purpose: Contemporary leadership styles exert significant influence on employee behavior and performance. Among prominent leadership approaches, transformational leadership and wise leadership emerge as particularly effective in fostering positive organizational behaviors. Organizational citizenship behavior (OCB), characterized by voluntary actions extending beyond formal job requirements, enhances productivity and is demonstrably influenced by leadership styles. This study examines the impact of transformational leadership and wise leadership on OCB among employees in Mazandaran's Department of Education.
Methodology: This study, in terms of purpose, is applied research, and in terms of data collection method, it follows a descriptive-survey design. Adopting a quantitative approach, the research was conducted using SEM. The statistical population comprised all employees of the Mazandaran Provincial Department of Education. A simple random sampling technique was employed to select a sample of 169 participants. Data were collected through questionnaires and analyzed using SPSS and LISREL software.
Findings: The findings obtained from the survey clearly reveal that through appropriate model fit indices, the proposed model was supported strongly by data collected from respondents. Further, it has been found that transformational leadership has positive and significant influence on OCB. In simple words, employees with high levels of transformational leadership engage more in organization citizenship behaviors. On the other hand, wise leadership influenced OCB with a higher impact coefficient and showed that it is effective in fostering OCB.
Conclusion: Obtained results are so critical since they enlighten on the importance of wise and transformational leadership in developing OCB and by focusing on such leadership styles, organizations in general can maximize productivity in general. It is, therefore, proposed that the managers should work towards the development of leadership competencies which will aid in generating a transformative and informed environment for the Department of Education so that OCB can thrive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Citizenship Behavior
  • Transformational Leadership
  • Wise Leadership
  • Educational Administration