فرا تحلیل پیشایندهای عملکرد شرکـت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22098/cpa.2024.15821.1050

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت موضوع عملکرد شرکت‌ها و تعدد پژوهش‌های مربوطه در مجلات داخلی و خارجی، در این مطالعه سعی شد تا با استفاده از تکنیک فراتحلیل به کمک نتایج پژوهش‌های گذشته، به بررسی پیشایندهای "فرهنگ سازمانی، شایستگی‌های هوش مصنوعی، خلاقیت در محل کار و بازاریابی تجارت بنگاه به بنگاه پرداخته شود.
روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع داده‌ها، پژوهشی کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات داخلی (1391 الی1402) و خارجی (2010 الی 2024) بود که 9 مورد با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش‌های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: از بین پیش‌آیندهای عملکرد شرکت، 2 مورد "شایستگی‌های هوش مصنوعی، خلاقیت در محل کار" دارای اندازه اثر بیشتر از (0.5)، 2 مورد "فرهنگ سازمانی و بازاریابی تجارت بنگاه به بنگاه" دارای اندازه اثر متوسط بین (0.30) تا (0.5) بودند. هم‌چنین اندازه اثر ترکیبی ثابت و تصادفی مرور فرا تحلیل پیش‌آیندهای عملکرد شرکت معادل 0.495 بود. این میزان تأثیر (r) در حد متوسط به بالا ارزیابی می‌شود.
نتیجه‌گیری: انجام تغییرات موثر در متغیرهای دارای اندازه اثر بالا می‌تواند موجب ایجاد توازان در زمینه عملکرد شرکت شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the company's performance Antecedents

نویسندگان [English]

  • Peyman Akbari 1
  • Farhad YazdanKish 2
1 Assistant Professor of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master of Business Management Department, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Context and Purpose: Considering the importance of the issue of companies' performance and the number of related researches in domestic and foreign journals, in this study, it was tried to investigate the antecedents of "organizational culture, competencies Artificial intelligence, workplace creativity and business marketing will be addressed from business to business.
Methodology: The current research is descriptive in terms of its purpose, and in terms of the type of practical use and in terms of the type of data, it is a quantitative research. The statistical population of the research included domestic (1391-1402) and foreign (2010-2024) articles, of which 9 cases were included in the meta-analysis process using a non-random purposeful sampling method. The selected studies were analyzed using CMA2 software (comprehensive meta-analysis software).
Findings: Among the outcomes of the company's performance, 2 cases of "artificial intelligence competencies, creativity in the workplace" have an effect size greater than (0.5), 2 cases of "organizational culture and business-to-business marketing" have an average effect size between were (0.30) to (0.5). Also, the combined fixed and random effect size of meta-analysis review of the company's performance outcomes was equal to 0.495. This effect rate (r) is evaluated as medium to high.
Conclusion: Making effective changes in variables with high effect sizes can create balance in the field of company performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-analysis
  • Antecedents
  • company's performance