بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر رفتار نوآورانه کارکنان با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق و آگاهی استارا و نقش تعدیلی آمادگی هوش مصنوعی سازمانی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد دنشگاه پیام نور تهران ایران

2 استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22098/cpa.2025.18041.1087

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر رفتار نوآورانه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر انجام شد. در این راستا، نقش میانجی خودکارآمدی خلاق و آگاهی استارا و نقش تعدیلی آمادگی هوش مصنوعی سازمانی مورد مطالعه قرار گرفت.
روش‌شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل ۳۸۴ نفر از کارکنان آموزشی شهرستان خرمشهر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که استفاده از دستیاران هوش مصنوعی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار نوآورانه دارد. خودکارآمدی خلاق نقش میانجی مثبت و آگاهی استارا نقش میانجی منفی در این رابطه ایفا می‌کنند. همچنین، آمادگی هوش مصنوعی سازمانی نقش تعدیل‌گر مهمی در تقویت یا تضعیف این روابط دارد.
نتیجه‌گیری: بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، در صورت تقویت خودکارآمدی خلاق و کاهش نگرانی‌های مرتبط با آگاهی استارا، می‌تواند موجب ارتقاء رفتار نوآورانه کارکنان شود. همچنین، آمادگی سازمانی نقش کلیدی در موفقیت پیاده‌سازی این فناوری‌ها دارد و باید در سیاست‌گذاری‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Artificial Intelligence Utilization on Employees’ Innovative Behavior: The Mediating Roles of Creative Self-Efficacy and STARA Awareness and the Moderating Role of Organizational AI Readiness

نویسندگان [English]

  • Mohamad Mehdi Zare sheneh 1
  • Seyed Hosein Izadi 2
  • Nahid Garaei 3
1 Department of Economics, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Economic, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Master of Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Context and Purpose: The present research was conducted with the intelligence (AI) utilization on the innovative behavior of employees in the Khorramshahr Department of Education. The mediating roles of creative self-efficacy and STARA awareness, along with the moderating role of organizational AI readiness, were examined.
Methodology: The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population consisted of 384 educational staff members in Khorramshahr, selected through random sampling. Data were collected using standardized questionnaires and analyzed using SPSS and SmartPLS software.
Findings: Results revealed that AI assistants have a positive and significant effect on employees’ innovative behavior. Creative self-efficacy acts as a positive mediator, while STARA awareness serves as a negative mediator in this relationship. Moreover, organizational AI readiness significantly moderates the strength of these effects.
Conclusion: Strategic use of AI technologies, when accompanied by enhanced creative self-efficacy and reduced STARA-related concerns, can effectively promote innovative behavior among educational staff. Organizational readiness plays a crucial role in the successful implementation of AI and should be prioritized in educational policy and planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Innovative Behavior
  • Creative Self-Efficacy
  • STARA Awareness
  • Organizational Readiness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 20 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 20 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 21 مهر 1404