شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های پذیرش مدیریت دانش سازمانی در سازمان‌های دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد گروه آموزش علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/cpa.2025.18051.1089

چکیده

هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های پذیرش مدیریت دانش سازمانی در سازمان‌های دولتی بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته (ابتدا کیفی بعد کمی) و از نظر شیوه اجرا متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی روش پژوهش تحلیل مضمون بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل معاونین پشتیبانی و توسعه منابع ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان اردبیل بودند. نمونه‌گیری به روش نظری هدفمند انجام شد و بر اساس اصل اشباع نظری، 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. روش بخش کمی نیز توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری بخش کمی کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در سال 1404 بودند. حجم جامعه آماری 217 نفر بودند که با توجه به محدود بودن آنها، کلیه کارکنان به عنوان نمونه آزمودنی‌های بخش کمی با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی تمام‌شماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بر مبنای یافته‌های بخش کیفی بود. برای تحلیل داده‌های کمی از تحلیل عاملی تأییدی در مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. شاخص‌های پذیرش مدیریت دانش سازمانی در ادارات آموزش و پرورش تحت 4 مولفه بنیان‌های ساختاری، سرمایه انسانی، معماری فرآیندی دانش و فناوری‌های تسهیل‌گر دسته‌بندی و اعتباریابی شدند (sig<0.05). نتایج این پژوهش، چارچوبی معتبر برای پذیرش مدیریت دانش سازمانی در نظام اداری آموزش و پرورش ارائه می‌دهد که می‌تواند مبنایی برای بهبود عملکرد منابع انسانی و توسعه سازمانی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and Validation of Organizational Knowledge Management Adoption Indicators in Public Sector Organizations

نویسندگان [English]

  • Nader Heidari Raziabad 1
  • Reza Sarbaz Moradloo 2
  • Ali Khaleghkhah 3
1 Ph.D. Student in Educational Administration, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 M.A in Human Resource Training and Development, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify and validate the indicators of organizational knowledge management adoption in public sector organizations. The research was applied in terms of purpose, mixed-method in terms of data (qualitative followed by quantitative), and sequential exploratory in terms of implementation. In the qualitative phase, the research method was thematic analysis. The statistical population of the qualitative section consisted of deputy directors of support and resource development in the district and regional offices of the Department of Education in Ardabil Province. Sampling was carried out using theoretical purposive sampling, and based on the principle of theoretical saturation, 15 participants were selected. The data collection tool in the qualitative section was semi-structured interviews. The qualitative data were analyzed through three-stage coding (open, axial, and selective). The quantitative phase employed a descriptive-correlational method. The statistical population in this phase included all staff members of the Ardabil Province Department of Education in the year 2025. The population size was 217, and due to its limited number, the entire population was selected as the sample for the quantitative phase using a non-random census method. The data collection instrument was a researcher-made questionnaire derived from the findings of the qualitative phase. Quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis (CFA) within the framework of structural equation modeling (SEM). Overall, the indicators of organizational knowledge management acceptance in the education department offices were categorized and validated under four components: structural foundations, human capital, knowledge process architecture, and enabling technologies (sig<0.05). The findings of this study provide a validated framework for the acceptance of organizational knowledge management within the administrative system of the education sector, which can serve as a basis for improving human resource performance and organizational development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identification and Validation
  • Organizational Knowledge Management
  • Departments of Education in Ardabil Province

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 08 مهر 1404
  • تاریخ پذیرش: 18 مهر 1404