فهم پدیده ایمپاسترسازمانی ادراک شده مدیران؛ شناسایی عوامل پیشایندی و پسایندی با روش دلفی‌فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیریت دولتی-رفتار سازمانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.

10.22098/cpa.2025.17204.1066

چکیده

:پژوهش حاضر باهدف شناخت و فهم پدیده ایمپاسترسازمانی ادراک شده مدیران و تحلیل عوامل پیشایندی و پسایندی آن انجام پذیرفت.این تحقیق به بررسی چگونگی تاثیر این عوامل بر عملکرد و سلامت روانی مدیران و همچنین پیامدهای آن در زمینه‌های رهبری و تصمیم‌گیری سازمانی می‌پردازد.
پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات به‌صورت پیمایشی طراحی شده است. جامعه‌آماری تحقیق شامل خبرگان است که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و بر اساس اصل کفایت‌نظری اعضای نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است،روایی و پایایی این ابزارها به‌ترتیب از طریق روش‌های روایی نظری، پایایی درون‌کدگذار میان‌گذار، روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون تأیید گردیده است. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا مبتنی بر کدگذاری و نرم‌افزار Atlas.ti انجام شده است و در بخش کمی، از روش دلفی‌فازی برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است.
نتایج پژوهش. بر اساس این نتایج، مهم‌ترین عوامل پیشایندی که بر بروز ایمپاسترسازمانی تأثیرگذار هستند عبارتند از: اضطراب‌های اجتماعی، شغل‌های پرفشار، شخصیت کمال‌گرا، رقابت‌های شدید شغلی، اعتماد به نفس پایین، نبود ارتباطات مؤثر درون‌سازمانی، چالش‌های فرهنگی، ترس از ارزیابی و نبود شفافیت قوانین. از سوی دیگر، پیامدهای اصلی این پدیده شامل کاهش کیفیت تصمیم‌گیری، فرسودگی شغلی، کاهش نوآوری و خلاقیت، افت اعتماد به نفس و خودباوری، تضعیف روحیه کار تیمی و گروهی، کاهش تنوع ظرفیت پیشرفت سازمان، ایجاد بدبینی سازمانی، افزایش توهم توطئه و تمایل به جمع‌گریزی و انزواطلبی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Understanding the phenomenon of perceived organizational imposter of managers; Identifying antecedent and consequent factors using the Delphi-Fuzzy method

نویسنده [English]

  • Ali Omidi
Public Administration-Organizational Behavior, Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran.
چکیده [English]

:The present study was conducted with the aim of recognizing and understanding the phenomenon of perceived organizational imposters among managers and analyzing its antecedents and consequences. This study examines how these factors affect the performance and mental health of managers, as well as its consequences in the fields of leadership and organizational decision-making.
The research is designed as an applied study in terms of its purpose and as a survey in terms of its data collection method. The research population includes experts who were selected using the snowball sampling method and based on the principle of theoretical adequacy of the sample members. Semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative section. The validity and reliability of these tools have been confirmed through theoretical validity, intra-coder reliability, content validity, and test-retest reliability, respectively. Data analysis in the qualitative part was conducted using the coding-based content analysis method and Atlas.ti software, and in the quantitative part, the Delphi-fuzzy method was used to analyze the data.
Research results. Based on these results, the most important antecedent factors that affect the occurrence of organizational imposters are: social anxiety, high-pressure jobs, perfectionist personality, intense job competition, low self-confidence, lack of effective intra-organizational communication, cultural challenges, fear of evaluation, and lack of transparency of rules. On the other hand, the main consequences of this phenomenon include reduced decision-making quality, job burnout, reduced innovation and creativity, decreased self-confidence and self-belief, weakening the spirit of teamwork and group work, reducing the diversity of the organization's capacity for progress, creating organizational pessimism, increasing the illusion of conspiracy, and a tendency to avoid collectivism and isolation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational imposter
  • antecedent factors
  • consequent factors
  • organizations
  • Delphi-fuzzy